sâmbătă, 1 noiembrie 2014

"Surorile Boleyn", de Philippa Gregory

Philippa Gregory (n. 9 ianuarie 1954, în Nairobi, Kenya - la doi ani s-a mutat cu familia în Bristol, Anglia) a studiat jurnalismul, apoi s-a specializat pe istorie, ajungând să își obțină doctoratul pe literatura sec. al XVIII-lea la Universitatea din Edinburgh. A predat la niște universități de renume, după care s-a dedicat scrisului, publicând mai multe serii de ficțiune istorică și câștigând inimile multor fani din intreaga lume, dar și critici privind neconcordanța istorică. Părerea mea este că un roman ca să fie bun, nu trebuie neapărat să redea 100% istoria - este interesant de urmărit aportul scriitoarei în împletirea poveștii și rezultatul final. În plus, autoarea menționează că ceea ce scrie este ficțiune istorică, nu biografia autentică.

The Other Boleyn Girl (Surorile Boleyn) a fost publicat în anul 2001, iar în 2002 a fost premiat cu Romantic Novel of the Year Award (premiul pentru romanul romantic al anului). Această carte are acțiunea în Anglia secolului al XVI-lea, între primăvara 1521 - mai 1536 și este narată de către Mary Boleyn, amanta regelui Henric al VIII-lea al Casei Tudor, care era căsătorit cu regina Spaniei, Caterina de Aragon. Ambele surori se îndrăgostesc de rege. Însă, cu toate că Mary își povestește viața, accentul cade pe sora sa, cea care avea să devină regina Angliei pentru o perioadă scurtă, dar cu un puternic impact în istorie: Anne Boleyn.



*****

Titlul: Surorile Boleyn
Titlul original: The Other Boleyn Girl 
Seria: The Tudor Court (#2)
Autoare: Philippa Gregory
Traducătoare: Anacaona Sonetto
Editura: Polirom
Categoria: Literatură universală, Ficțiune istorică, Dramă
Colecţia: Top 10+
ISBN: 978-973-46-3794-2
Anul apariției originalului: 2001
Anul apariţiei ediției prezente: 2013
Numărul de pagini: 756


*****
Două fragmente:

* „Anne se afla într-una dintre bărci, în chip de siluetă de la prova, și arunca petale de trandafiri în apă. Am remarcat că Henric nu-și lua ochii de la ea. Pe barjă mai erau și alte doamne, care și-au fluturat cochet poalele fustelor când au fost ajutate să debarce. Însă numai Anne avea acel adorabil stil conștient de sine de-a se mișca. Pășea ca și cum ar fi urmărit-o cu privirea toți bărbații din lume. (...) 
Am observat că arpegiul râsului ei aduce un zâmbet pe buzele lui Henric.” (pag. 247)



Sursă foto
*„ L-am văzut pe rege întunecându-se la față și m-am minunat de nesăbuința lui Anne. (...) 
- Ați urmărit cât de cât partida? a întrebat-o cu bruschețe regele.
Anne s-a ridicat din reverență și i-a zâmbit de parcă nemulțumirea lui n-ar fi însemnat nimic, spunând cu nepăsare: 
- Am urmărit cam jumătate.
- Chipul lui s-a întunecat iar.
- Jumătate, doamnă?
- De ce să-l privesc pe adversarul vostru, Sire, când e Maiestatea Voastră pe teren?
O clipă s-a așternut tăcerea, apoi regele a râs tare și curtenii au râs și ei la rândul lor lingușitor, de parcă până atunci nu și-ar fi ținut respirația în fața obrăzniciei ei. Anne i-a aruncat iar zâmbetul ei tulburător și înșelător.
- Atunci, sportul acesta n-are nicio noimă pentru dumneata, a spus Henric. Din moment ce vezi doar jumătate. 
- Văd tot soarele și nici o umbră, a răspuns ea. Întreaga zi și nici o secundă de noapte. 
- Spuneți că eu sunt soarele?
- Ea i-a zâmbit și a șoptit:
- Amețitor.
Cuvântul era cea mai intimă flatare.
- Amețitor.
- Spuneți că eu sunt amețitor?
Anne a făcut ochii mari, de parcă neînțelegerea din mintea lui ar fi surprins-o.
- Soarele, Maiestate. Soarele e amețitor azi.” (pag. 251 –  252)

*****
Am descoperit The Other Boleyn Girl datorită ecranizării din 2008, cu Natalie Portman (una dintre actrițele mele preferate), Scarlett Johansson și Eric Bana - film care mi-a plăcut extrem de mult. Felul intrigant în care Portman a dat viață personajului Anne m-a făcut foarte curioasă asupra cărții și a istoriei sale. 

Despre carteThe Other Boleyn Girl este al doilea volum dintr-o serie de șase - The Tudor Court - și tratează ascensiunea și decăderea reginei consoarte Anne Boleyn, spusă din perspectiva surorii sale Mary. Cele două surori sunt, pe rând, forțate de familie să ajungă amantele regelui Henric al VIII-lea, în scopul obținerii unei situații cât mai bune la curte. Doar că Anne are planuri multi mai mari de atât.


Sursă foto


Sursă foto

Romanul urmărește în linii mari niște evenimente reale, dar autoarea a portretizat personajele așa cum a crezut de cuviință în ceea ce privește trăirile interioare, precum și unele controverse. Ideea principală se învârte în jurul influenței pe care a avut-o Anne în schimbarea cursului istoriei Angliei pe baza dragostei mistuitoare pe care Henric o simțea pentru ea, dar și a dorinței lui de a avea un fiu legitim căruia să îi lase moștenire tronul, dar și a abuzului său de putere.
Am citit versiunea în engleză, dar mi-am cumpărat-o pe cea în română, deoarece Philippa Gregory are un stil care pe mine m-a cucerit și vreau ca pe viitor să citesc și restul cărților scrise de ea. Stilul este unul cursiv, clar, personajele sunt conturate într-un mod expresiv, iar atmosfera Angliei secolului al XVI-lea este redată foarte bine în acest volum. Am descoperit multă pasiune, lupta pentru putere și intrigi. Mi-a plăcut antiteza dintre Anne și sora ei, Mary: prima, sora cea mare, este o fată deosebit de ambițioasă, temperamentală, egoistă și în anumite momente, chiar vicleană, care își forțează norocul, încercând să îi manipuleze pe toți din jurul ei - și a doua, o fată care încă de la o vârstă fragedă învățase să fie supusă, având o fire blândă și iertătoare.

Sursă foto

Ambele ajung să se îndrăgostească de Henric - un rege al cărui scop principal este de a da viață unui băiat care să îi urmeze la tron, pentru a se asigura că regatul nu se va destrăma după moartea sa. Și când acesta se îndrăgostește nebunește de Anne, este în stare de orice pentru tânăra domniță - lucru care atrage niște consecințe majore.



Sursă foto

Sursă foto

***********
Despre film: Așa cum am mai spus, ecranizarea urmărește doar în linii mari cartea, dar modificările mi s-au părut adecvate, bine legate pentru un plus de dramă. Nu am decât cuvinte de laudă pentru interpretări, regie și costume!


Sursă foto

Este foarte frumos cât timp se privește  neluând în calcul cartea. La fel și cartea este superbă, fără a se judeca din perspectiva filmului. Mie mi-au plăcut ambele, cam în aceeași măsură, adică foarte mult și intenționez să îmi achiziționez versiunea în română a romanului, precum să parcurg și celelalte cărți scrise de Philippa Gregory - mai mult ca sigur nu mă vor dezamăgi.

"The Other Boleyn Girl" (2008) trailer:



***********
*Romanul a mai fost ecranizat și în 2003 pentru BBC, intr-o versiune mai puțin cunoscută.

** Am mai văzut un film despre Anne Boleyn, Anne of the Thousand Days (1969), cu Geneviève Bujold și Richard Burton și am rămas impresionată de prestațiile lor! Foarte buni actori! Acest film este adaptat după o scenetă de Maxwell Anderson.

*** În prezent am început să urmăresc și serialul The Tudors, după un scenariu de Michael Hirst.  :)